Koşu Bandında Koşmanın Zararları

Bugüne kadar koşu bantlarının yararlarından bahsettik sizlere.Bu yazımızda ise sizlere koşu bandının zararlarından, daha doğrusu zararı olabilecek koşu bantlarından bahsedeceğiz.

Koşu Bandının Zararları Nelerdir,Koşu Bantlarının Zararı Varmıdır? 

Bildiğiniz üzere ülkemizde zayıflama,sağlık ve cardio cihazları dendiği zaman ilk akla gelen cihaz koşu bandıdır.Hep bu cihazların faydaları hakkında söz edilir.Zararları hakkında internette çok fazla bir bilgiye rastlayamazsınız.Koşu bandı rehberi olarak bu cihazların faydaları hakkında nasıl ki bilgi veriyorsak zararları hakkında da bilgi vermeyi aynı şekilde görev bildik.

Yazmıza hangi koşu bantları (yürüyüş bantları) zarar verir sorusuna cevap vererek başlamamız en doğrusu olur.Piyasada bir çok koşu bandı modeli ve koşu bandı markasına rast gelmişinizdir.Artık gezdiğiniz tüm fırsat siteleri,tüm grup alışveriş siteler,tüm e-ticaret sitelerinde bu ürünleri rahatlıkla bulabiliyor ve satın alabiliyorsunuz.Nasıl ki üzerimize bir kıyafet alırken bedenini,rengini,rahatlığını,uzunluğunu,kısalığını,kumaşını inceliyorsak,koşu bantlarında da aynı şeyi yapmamız gerekiyor.Çünkü yanlış alacağınız bir koşu bandı sizde ciddi eklem rahatsızlarına sebebiyet verebilir.

Peki hangi koşu bantları sağlığımıza zarar verir?
Koşu bantları zemin türlerine göre 2 ye ayrılmaktadır.Birincisi normal zemine sahip cihazlar,diğeri esnek zemine yani tartan zemine sahip cihazlardır. (Bknz Tartan Zemin) Peki esnek zeminli bir cihazı nasıl tanımlayabiliriz?Size bir örnekle açıklayalım...

Normal asfalt bir zeminde tempolu bir şekilde koştuğunuzu düşünün...belli bir süre sonra bileklerinize,bacaklarınıza,diz kapağınıza kadar ağrı girer, ve kramp girecekmiş gibi hissedersiniz.Bunun nedeni sizin zemine uyguladığınız baskının aynı kuvvette bacaklarınıza geri dönmesidir.Yani ayağınızı yere vurdukça asfaltın sert tepkisiyle karşılaşacaksınız.Bu durumu uygulamalı olarak anlamanız için evinizde kolay ve basit bir test yapabilirsiniz.Evinizde fayans veya mermer olan bir yerde ayağınızı hızlıca yere vurun...Ayağınız acıdı değil mi...Diz kapağınıza kadar bir titreşim hissettiniz...Şimdi aynı testi altında esnek lastik veya esneyen bir malzeme bulunan herhangi bir sunta üzerinde deneyiniz.Ayağınız çok daha az acı hissettmiş ve diz kapağınızda hissedilebilir bir etki olmadığını gözlemleyebilmişinizdir.


Zayıflama, sağlık ve spor denilince insanların aklına ilk gelen şey genelde koşu bandıdır. Koşu bantları milyonlarca insan tarafından sağlıklı ve daha güzel bir vücuda sahip olmak adına düzenli olarak kullanılmaktadır. Bizler için oldukça faydalı bu alet eğer doğru kullanılmazsa zararlı olabilmektedir.

Koşu bantları genelde zemin türlerine göre iki guruba ayrılmaktadırlar. Bunlardan ilki normal zeminli koşu bantları diğeri ise esnek zeminli koşu bantlarıdır. Normal zeminli koşu bantları esnek zeminli koşu bantlarına göre insanda daha fazla sağlık problemlerine yol açabilmektedir. Sabit zeminli koşu bantlarında koşmak aynen beton ve asfalt bir zemin üzerinde koşmaya benzemektedir. Bu durumda koşarken zemine uyguladığımız kuvvetin çok az bir kısmı zemin tarafından emilecektir ve zemin uyguladığımız kuvvete, tepki kuvveti olarak bizim ayaklarımıza kuvvet uygulayacaktır. Bu durumda kısa süre sonra ayaktan bileklere kadar uyuşma ve kramp hissi yaşanır.

Koşu Bandı Zararları
Diğer taraftan esnek zeminli koşu bantlarında koşmayı toprak veya çim zeminde koşmaya benzetebiliriz. Buralarda koşarken ayağımızı zemine vurduğumuzda enerjinin çoğu zeminin elastikli sebebiyle emilecektir ve az bir kısım kuvvet tepki kuvveti olarak ayağımıza dönecektir. Bu durum bilek ve dizlerde daha az deformasyonlara yol açar. Bir diğer önemli faktörde koşu bantlarında kullandığımız spor ayakkabısı türleridir. Seçilecek spor ayakkabı ayakları rahat ettirmeli ve taban dolgusu esnek bir yapıda olmalıdır.

Uygun malzemeler seçilmediği zaman koşu bantlarında ayak rahatsızlıkları, bilek ve kıkırdak rahatsızlıkları, kas rahatsızlıkları, kalça rahatsızlıkları ve sırt ağrıları yaşamak mümkündür. Uygun malzemeler seçilse dahi koşu bandı üzerinde ayakkabısız koşulmamalıdır, koşu bandında kalınan süre abartılmamalıdır ve bir gün ara verilip bir gün kullanılmalıdır. Koşu bandında sürekli koşulmamalı bu süreler yürüyüşlerle bölümlere ayrılmalıdır. Örnek verecek olursak on dakika koşudan sonra on dakika yürüyüş veya yirmi dakika koşu on dakika yürüyüş şeklinde uygulanabilir. Koşu bandının üzerinde yüksek hızlarla koşulmamalıdır. Bunun yerine süre uzatılarak harcanmak istenilen kalori miktarı aynı tutulabilir.

Günlük hayatta esnek zeminli koşu bantlarının yapısına örnek verecek olursak buna toprakta koşmak,çimde koşmak,esnek bir tahta üzerinde koşmak gibi örnekler verebiliriz.Futbol maçlarının neden çim sahalarda oynandığını merak ettiniz mi? Koşu bandı çiminin altına neden kum veya ince mıcır serildiğini incelediniz mi?
Nedeni saha üzerinde koşan futbolcuların sakatlanma,çabuk yorulma,eklem rahatsızlığı geçirme risklerini minimuma indirmektir.Futbolcular düz asfalt veya beton bir zeminde top oynasalardı maçlar 90 dk yerine 45 dk oynanıyor,her sene sakatlanan oyuncu sayısı bir 11  daha kurmaya yetecek kadar olurdu.

Bu nedenle koşu bandı alacak kişilerin mutlaka esnek zemine sahip cihazları tercih etmeleri gerekiyor.Esnek zemine sahip olmayan cihazlar eklemlerinize zarar verir,kalıcı rahatsızlıklara sebebiyet verebilir.

Esnek zemin ve sağlığınıza uygun olmayan bir koşu bandı satın alırsanız;

-Ayak rahatsızlıkları yaşayabilirsiniz.
-Bilek ve kıkırdak rahatsızlıkları yaşayabilirsiniz.
-Kas rahatsızlıkları yaşayabilirsiniz.
-Omurilik rahatsızlıkları yaşayabilirsiniz.
-Kalça rahatsızlıkları yaşayabilirsiniz.
-Sırt ağrıları yaşayabilirsiniz.

Peki eklemlere sadece sert zeminler mi zarar verir?
Hayır.Esnek zeminli bir cihazda alsanız alttaki maddelere dikkat etmezseniz yine aynı problemleri yaşama riskiniz var.Esnek zemin sahip bir modelle birlikte alttaki saymış olduğumuzu maddelere harfiyen uyarsanız eklem rahatsızlığı yaşamanız minimum seviyeye iner.


Koşu bandı üzerinde ayakkabısız koşmayın....
Koşu bandı üzerine terlik,çorap veya çıplak ayakla çıkmayınız.

Koşu süresini abartmayın...
(2 günde bir yarım saat yürüyüş ve koşunun üzerine çıkmayın...Yani 15 dk yürüyüş 15 dk koşu,20 dk yürüyüş 10 dk koşu gibi...)

Koşu bandına binmeden önce ısının..
Koşu bandına çıkmadan önce esneme,germe ve ısınma hareketleri yapmalısınız.Spor yapılırken oluşan bir çok sakatlığın sebebi ısınmadan egzersizlere başlanmasıdır.

Düşük hızlarda başlayın,hızı çok fazla arttırmayın...
Koşu bandı zerinde ne kadar hızlı koşarsanız sakatlanma ve rahatsızlık riskiniz de aynı ölçüde artar.Bu nedenle düşük hızlarda daha uzun süreli yürüyüşler veya koşular yapın...