Fitness Nedir? Fitness Ne işe Yarar ? Fitness Nasıl Yapılır?

FİTNESS NEDİR? 

Öncelikle “Fitness” kelime anlamında baktığımız zaman “FIT” kelimesinden türemiş İngilizce bir sözcüktür.

“F” Frequency – Sıklık

“I” Intensty – Yoğunluk

“T” Time – Zaman kelimelerin baş harfinden üretilmiştir.

Kısacası fitness yapmak, belli bir zamanda, belli bir yoğunlukta, belirlenen sıklıkta yapılan egzersizlerdir. Tüm egzersiz programları ve yeni çıkan trendler bu kavram üzerine oturur. Program yazan egzersiz uzmanları ise, bu kavramlar üzerine kurulu, size özel egzersiz reçeteleri hazırlar. Sizlerin de bu programları yaparken düzenli bir şekilde uymanız istenir. Genel olarak bu programları düzenli olarak yapsanız dahi birçok zaman amacınıza ulaşmanızda zorluk çekebilirsiniz.






Fitness’ın amacı nedir?

Fitness, diğer sporlardan farklı olarak temelde kasları aletli ya da aletsiz çalıştırarak sıkılaştırmak ve güçlendirilmesini sağlamaktır. Fitness için bütün sporların temelidir denilebilir. Çünkü her spor dalında vücutta ağırlıklı kullanılan kas grupları vardır. Bu kas gruplarına fiziksel dayanıklılık kazandırmak için fitness egzersizleri yapılır ve hepsinin antrenman programı birbirinden farklıdır. Fitness’ta herhangi bir standarttan söz edilemez. Yaşa, yaşam tarzına ve vücut yapısına göre özel bir çalışma şekli vardır.

Fitness halk arasında yaygın bir şekilde vücut geliştirme olarak anılır, bu yanlıştır. Fitness vücudu geliştirmekten çok sağlık için yapılır. Vücudu optimum hale getirmeyi amaçlar. Düzenli yapılması halinde vücut daha sıkı ve estetik bir görünüm alır.

Fitness antrenmanında kardiyovasküler çalışma denilen; koşma, pedal çevirme gibi sizi fazla efor sarf ettiren buna bağlı olarak kalori harcatan ve zinde olmanızı sağlayan egzersizler ve ağırlık çalışması ile birlikte yapılır.

Fitnessin Faydaları nelerdir?

Vücutta bol bol endorfin, östrojen, testosteron hormonu salgılanmasını sağlar.
Metabolizmayı hızlandırır.
Uykuyu düzenler.
Vücudun forma girmesi özgüveni artırır.
Günlük streslerden uzaklaştırır, psikolojik iyileşme sağlar.
Kalp ve damar sistemini güçlendirir.
Uzun dönem fitness sporuyla uğraşanlarda kansere ve kalp krizine yakalanma riskini azaltır. Şeker hastaları için kalori yak sağladığından şeker hastaları için önerilir.

Fitness antrenmanı öncesi nelere dikkat edilmelidir?


Öncelikle fitness anında üzerinizde olan kıyafet ve spor ayakkabı seçiminde çok dikkatli olmalı, gerekirse bütçenizi zorlayacak derecede cömert olmalısınız.
Eğer yeni başlıyorsanız hafif bir antrenman uygulamalı; ağırlıklar zamanla arttırılmalıdır.
Sakatlanmamak için antrenman öncesi streching hareketleriyle adale ve kaslarınızı ısıtarak hazırlamalısınız.
Ağırlık egzersizlerinde yapılan hareketlerin nizami yapılması önemlidir. Daha önce kullanmadığınız alet ve yapmadığınız hareketleri uzman eğitmenler eşliğinde yapmalı ve onların vereceği antrenman programlarına harfiyen uymalısınız. En ufak dikkatsizlik büyük küçük sakatlanmalara sebebiyet verebilir. Aman dikkat!




 Fitness ve Vücut Geliştirme Arasındaki Farklar

Fitness, çoğunlukla vücut geliştirme olarak algılanır. Birbiriyle alakası olmayan bu iki sporun bu şekilde algılanmasının en büyük sebebi ise, fitness yapan bir kişinin kaslı görünmesidir. Her spor dalı gibi, fitness da kas gelişimini sağlar ve vücuda estetik bir görünüm kazandırır. Fitness ile vücut geliştirme arasında çok büyük bir fark bulunur. Bu fark bilindiğinde, bu kavramların birbirine karıştırılması imkansız hale gelir. Fitness, bedenin sağlıklı olması için uygulanan bir spor çeşididir. Vücut geliştirme ise… aletli veya aletsiz olarak, kasların tümünün veya bir kısmının geliştirilmesidir. Kasların hem kütlesel hem de hacimsel geliştirilmesini ön gören vücut geliştirmenin aksine fitness, sadece sağlıklı bir vücuda sahip olmak için yapılır. Kas geliştirme egzersizlerini de barındıran fitness, sağlıklı yaşama adına önemli olan, hızlı veya yavaş tempo yürüyüş, koşma, kürek çekme, kardiyovasküler egzersizler, pedal çevirme, tırmanma gibi birçok egzersizi bünyesinde barındırır. Aradaki farkı hissedebileceğiniz bir diğer nokta ise, fitness yapan kişilerin vücutlarının çok daha ince olmasıdır. Vücut geliştirme yapan insanlar, kaslara odaklanırlar. 1 kilogram kasın, 1 kilogram yağdan çok daha fazla hacim kapladığı göz önünde bulundurulduğunda, vücut geliştirme yapan kişilerin oldukça iri görünmesi çok normaldir. Vücut geliştirmede, yağlar kaslara dönüştürülür ve kaslar geliştirilir. Fitness sporunda da, vücutta bulunan yağlar, kaslara dönüştürülür. Fakat var olan kaslar, gelişim yerine sadece sıkılaştırılır. Bu şekilde, estetik olarak harika bir vücut elde edilmiş olur.





Fitness Hakkında Yanlış Bilinenler

Yağlar kasa dönüştürülebilir.
Ne egzersiz yaparak yağları kasa dönüştürebilirsiniz ne de spor bırakıldığında çalışmayan kaslar yağa dönüşür. Kas ve yağ dokuları ayrı türdedir ve birbirlerine dönüşemezler.

Çok tekrar yağ yakar, az tekrar şişirir.
Yaptığınız tekrarın, vücudunuzun yağ yakma potansiyeline herhangi bir etkisi yok. Tekrar sayılarınız sadece dayanıklılık gelişiminizi etkiler. Ayrıca ağırlık katsayısını artırıp az tekrarla işe koyulmanın şişmeye neden olduğu inancı da tamamen palavra. İdman sonrası yaşadığınız o dolgunluk hissine sebebiyet veren durumu şöyle özetleyebiliriz; ağırlık yüklemesi başlayınca kan, ihtiyaç olan kasa pompalanmaya başlıyor. Yalancı hipertrofi de denilen bu şişkinlik hissi kas içerisinde geçici olarak kan ve sıvı toplanmasından başka bir şey değil. Zaten birkaç saat içerisinde kendiliğinden azaldığını göreceksiniz.

Koşu bandı ve doğal zeminde koşmak arasında fark yoktur.
Doğada koştuğumuzda zemindeki ufak yükseltiler, çukurlar gövdenin her yerindeki irili ufaklı kasları uyararak her adımda farklı kasılmalar sağlar. Ancak sürekli aynı düzlükte ve yön değiştirmeyen bir zemindeyken özellikle bacaklarımızın arkasındaki kaslar tembelleşir.

Belli bir egzersiz her seferinde aynı kasları çalıştırır.

Egzersizi kişinin idmanın sonunda, ortasında ya da başında yapıyor olması, o egzersizin kaslara tamamen farklı bir egzersizmiş gibi etki etmesine neden olur. Yorgunluk ve yük derecesi de farklı kasları farklı oranda etkiler.

Kaslar şekillendirilebilir.
Egzersizlerle kasları yuvarlaklaştırmak, kareleştirmek, ayırmak, arasını doldurmak mümkün değildir. Pilates gibi disiplinlerin uzun ve zarif kas gelişimi sağladığı, ağırlık çalışmalarının kaba bir görünüme neden olduğu da yanlış. Kaslarınızı büyütebilir ya da küçülmesine neden olabilirsiniz. Fakat hangi şekli alacaklarını genetiğiniz belirler.

idmanların uzunluğu ne kadar fazla ise verim de o kadar fazla olur.
İlk ve en önemli husus, egzersizin bir tür stres faktörü olduğudur. Her spor yaptığımızda vücutta fizyolojik bir stres oluşuyor ve bu esnada kemik basınçları, eklem zorlamaları, tendon gerilmeleri, kas demetleri üzerinde mikron seviyede yırtılmalar ve daha birçok benzeri biyolojik ve metabolik yıkımlar meydana geliyor. Bir diğer husus idmanın; çalışma ve dinlenme ikilisinden bir araya geldiği. Yani vücudun alacağı asıl gelişme sadece spor esnasında değil, yapılan her aktivite sonrası vücuda tanınan dinlenme esnasında oluyor.

Kardiyovasküler egzersizler sağlık için ağırlık çalışmalarından daha faydalıdır.
Uzun yaşamak isteyenler kalpleri için daha iyi olduğu söylenen uzun ve yavaş tempoda yapılan yürüyüş ya da bisiklet gibi egzersizlere yönlendiriliyor. Oysa sağlık açısından herhangi bir tür egzersizin diğerinden daha üstün olduğunu gösteren bir araştırma yok.

Spordan sonra kaslarımız ağrımamışsa gelişme olmamıştır.
Ağrılar çalışmanın etkili olup olmadığının bir tespiti değildir. Kuvvet gelişimi ve kas büyümesine de işaret etmez. Vücut harekete aşinaysa acı çekmeyebilir ancak egzersizin faydasını görür.

Göbek ve kalça inceltmek için mekik çekip basenlere yönelik egzersizler yapılmalıdır.
Vücuttaki herhangi bir kası geliştirmek istiyorsanız o bölgedeki kasları çalıştıran egzersizler yaparsınız. Ancak bölge bazlı yapılan egzersizler maalesef o bölgedeki yağları eritemez. Yani bol bol mekik çekerek karın yağlarını azaltamaz, saatlerce kalça egzersiziyle yağlı bacakları inceltemezsiniz. Yine benzer şekilde “Sopa çevirmek yan karın yağları için en etkili egzersizdir” iddiası da doğru değil.

Sporu bırakınca kaslar sarkar.
Sarkmaz. Sarkma görüntüsü kası saran cildimize has bir olaydır. Özellikle yaşlanmayla ilgili değişimler bundan sorumludur.